Vappuilua tiedossa


















Minä aina sanon että kuulostaa niin typerältä, kun koululta tulee aina perjantaikirje ja melkein jokaisessa rehtori (kuka tahansa rehtori!) aloittaa "en voi käsittää kuinka on jo... (nimeä loma / kuukausi". Tänään luin taas alakoulun rehtorin kirjeen, joka yllättäen alkoi noilla sanoilla. Miten se nyt onkaan jo vuosi näin pitkällä. Kunnes tajusin, että hei oikeesti, MITEN voi olla jo VAPPU?

Me ei tajuttu, että nyt onkin vappuviikonloppu! Täällä ei pahemmin ole vastaavaa juhlaa, joten yksin saadaan koristella serpentiinit (joita ei ole löytynyt) ja puhallella ilmapallot (jotka ostin tänään), sekä valmistaa simaa (unohdin, joten ei ole..), tehdä munkkeja ja tippaleipiä! Ja näistä kaksi jälkimmäistä onnistuu kyllä. Harmikseni olen tällä hetkellä allergiatestauksessa, ja sen vuoksi täysin ilman tiettyjä ruoka-aineita vielä kolme viikkoa.

Vapun menu on meillä aika helppo: IKEA:n lihapullia, valkosipuliperunamuussia, hodareita. Jälkkäriksi ne munkkirinkilät ja tippaleivät. 

Tippaleipien varma ja toimiva resepti on mulla ollut käytössä jo monet vaput ja se löytyy täältä Valion nettisivuilta.

Munkkirinkilöiden ohjeita käytän aina milloin mitäkin. En ole tehnyt niitä nyt pariin vuoteen, joten en uskalla suositella reseptiä. Mutta mulle saa suositella, kiitos!

Mietin, viitsiiko tuota edes tippaleipiä tehdä itsensä kiusaksi, jos kukaan muu ei niitä edes söisi. Mutta hei tippaleipien valmistus onkin niin hauskaa, että lapset saa siihen kaveriksi, vaikka kuuman öljyn kanssa ei saakaan muut kuin aikuiset lotrata. Munkit pitää vielä paistaa ja sitten ehkä jonkinlainen siman korvike keksiä. Mahdollisesti jonkinlainen booli tai sitten vain sitruunalimua, johon sekoittaa jotain. Mun mielestä inkiväärioluen maku on tosi lähellä simaa (onko se vain minun outo makuaisti??) ja sitä voisi ehkä käyttää. Mutta lapset eivät tykkää yhtään. Katsotaan siis, mihin päädymme. Meillä tosi tiukkaa limujen kanssa, joten ehkä he valitsevat nyt limupäivän sitten vapun kunniaksi :)

Meillä satanut koko viikko. Ei sateesta muuten, mutta olen odotellut, että pääsen maalaamaan terassia. Ne jätetään täällä puulle yleensä pitkäksikin aikaa, jos ei ole muovielementti, joka tietty sit heti oikean värinen. Meillä puuta. Vuosi piti vähintään odottaa, että sen saa käsitellä. 

Ostin itselleni tuollaiset persikan väriset Converset, kun en osannut päättää, uskallanko ostaa valkoiset. No, nuo aika kivat. Sitten kävi kuitenkin niin, että ne valkoisetkin tulivat taloon. Ostin tosin eri mallia. Sellaiset, missä kumppari takana, joita ei siis tarvitse sitoa. Ajattelin ottaa ne venekäyttöön. Vain ja ainoastaan!

Mutta nyt jos en kerkeä viikonloppuna bloggailemaan, niin käykääpä katsomassa Instassa. Mä olen aloitatnut ne "yläkulmavideot", joiden nimeä en edes tiedä. Saa nauraa, oon vähän perässä tällä hetkellä monesta some-sovelluksesta! Ja se blogin facebook, muistakaas sekin. Nimi muuttunut, ja sama kuin tässä blogissa. En saanut vaihdettua nimeä sinne suoraan, joten oli pakko vain ottaa uudet sivut käyttöön. Pikkaisen tylsää. 

Insta: hannaskargard

P.S: 

Aaah, kamala venekuume vain nousee. Vielä hetki, että pääsee merelle :-) Meidän vene ei taida olla vielä vesillä, tai jos joku paremmin tietää, saa kertoa :-D 

6 kommenttia

  1. Ihanat vapputunnelmat. Mä en tajuu tippaleipiä ollenkaan mut munkit on vappuna parhautta! Kivaa vappua!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mä olen taas ihan tippaleipätyyppi :-) Ehkä se on, kun niitä kotona syötiin pienenä :-D Mut kyllä mä munkkejakin, ei sille!

      Poista
  2. Teillähän on oikein hyvä vappumeno! Nättiä ja maistuvaa! Meillä täällä taas pukkaa valkoista taivaalta, maa alkaa taas olla valkoinen... Heh!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo, vähän virittelyä, kun lapsiraukat ei edes oikein tiedä, mikä se vappu sit onkaan :-D

      Poista
  3. Pitkästä aikaa pyrähdin tänne blogiisi. Täältä lumimyräkän keskeltä on ihana nautiskella kauniista kuvistasi ja lämpimistä tunnelmista. Simaa en tehnyt, munkkeja en paista, mutta vapputortillat huomenna maistuu. Tiukkaa tekee, kun kevään tulo takkuaa ja lunta on enemmän kuin jouluna. Kesä on tulossa kuitenkin valosta päätellen! Terveisin Tuija

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei kiva kun tulit! Ja jos lohduttaa, tänään en ole voinut olla edes täällä Bostonissa ulkona ilman untuvatakkia ja hanskoja. Mut jospa juhannuksena ei olis lunta :-D

      Poista

Kaunis kiitos kommentista :-) Yritän vastata aina jokaiselle, joskus voi olla pientä viivettä…